lördag 2 november 2013

Vinterns torsdagsträffar i klubblokalen

Vi har uppdaterat vårat kalendarium med en hel del intressanta torsdagsträffar i klubblokalen.

Vi startar nu på Torsdag den 7e November med bygge av inomhusmodeller. 
Kom och kolla aktuella modeller och börja bygga.
Mallar finns och även styrofoam/depron går att köpa. Per Larsson håller i första kvällens aktivitet. Program i klubblokalen startar 19.00, men det går bra att komma så tidigt man vill.

söndag 29 september 2013

Tack alla som bidrog med tips, filmande eller bara glada tillrop under försöken. Efter smärre justeringar av TP, krokens placering och lite lim här och var så blir det nya försök framöver. Tillsvidare håll till godo med Några exempel på hur man inte får upp ett flygplan i luften.


Förebilden flög ju uppenbarligen så "The show must go on".

fredag 20 september 2013

FPV

Se Axel Brinkebys FPV-film:


söndag 14 april 2013

Våren är här!

Vårlunchen på fältet blev en lyckad tillställning. Vädret var kanske inte det bästa vi sett i år men humöret var på topp och maten smakade ännu bättre i det ruggiga vädret. Trotts en del blåst och kalla fingrar så flögs det flitigt.

Nu när våren är invigd är tanken att vi börjar med torsdagsträffarna på fältet med mycket flygning framöver.

tisdag 9 april 2013

Möt våren på fältet den 13 april

Vi planerar att ha en enkel vårlunch på fältet den 13 april. Varmt välkommen!

Sill , potatis och ägg med ost, hårdbröd och efterföljande kaffe.

Har du aversion mot sill, så meddela det i tid, så kan vi nog bränna på lite köttbullar istället.

Pris 50:-/person.

Lunchen serveras exakt klockan 12.00.

Vi hoppas att så många som möjligt kommer och samtidigt tar med delar av vinterns produktion så att vi kan flyga både före och efter maten.

Du som vill delta i lunchen, måste meddela detta till mig (Tomas) före den 11 april. (Vid sent avhopp = dagen före= full avgift.)

Vill och kan du hjälpa till med genomförandet så ge mig gärna en hint.

Efter att vi denna dag invigt våren, så planerar vi att börja med torsdagsaktiviteterna på fältet. Skulle vi få kyla och ruskväder efter detta datum så möts vi i bygglokalen ett tag till.

Med Vänlig Hälsning

Tomas Hägle

torsdag 28 februari 2013

Torsdagsbygge

Det borras, sågas och lödas. Full aktivitet i klubblokalen.









söndag 24 februari 2013

Inomhusflygning nu på söndag

Du missar väl inte inomhusflygningen nu på söndag 3:e mars 10-12 i mässhallarna.

Håll koll på framtida evenemang i Gamens Kallendarium .

Medlemsavgift

Som medlem blir du ansluten till RCFF, får tillgång till vårat eminenta flygfält, bygglokal och våra övriga aktiviteter i FK Gamen.

Årsavgift för fullt betalande medlemmar 750:-

Ungdomar under 21 år, 400:-

Stödjande medlemmar (icke flygande) 470:-


För allt flygande gäller att medlemskap finns i FK Gamen, eller i annan klubb vid tillfälligt besök hos oss.

Vi har kalenderårsbaserat medlemskap, vilket innebär att medlemskapet är direkt kopplat till innevarande år.

I och med att FKGamen är del av RCFF så kommer man (om man vill) att på http://www.rcflyg.se kunna ha ett användarkonto i forumet där det framgår att man är medlem.

Om du inte redan har ett konto så skapa det på: http://www.rcflyg.se/forum/register.php
(Det är inget krav men det underlättar för oss samt att det ger dig möjlighet att rösta via nätet i rcff omröstningar samt att själv skriva ut ditt medlemskort.)

Avgiften betalas till vårat Bankgiro: 5058-0968 ange ditt användarnamn från RCFFs forum i meddelandet.

Skicka även ett mail till johan at bagge se, meddela att du har betalat och skicka med uppgifter i form av: Namn, Användarnamnet från RCFFs forum, Adress, Telefonnummer och Födelsedatum.


Kontakta oss så får du mer information.




Välkommen som medlem!




/Styrelsen FK Gamen

tisdag 11 december 2012

Flygsimulator

Jag har tidigare knåpat på ett hobby-projekt med en flygsimulator. Nu har jag hittat ett bra (gratis) webbhotell att lägga den på och tänkte därför tipsa här om någon vill testa den i väntan på varmare flygväder ute i verkligheten. Den kräver en plugin (Unity game-engine). Om man inte har den så visas instruktioner om hur man installerar den vilket inte brukar vara något problem (om man inte har en jobb-dator där installationer av pluginer är låst).

Här kan du testa Gamensimulatorn!



Observera att detta bara är ett test för att se vad som gick att göra och det är inte färdigt på något sätt. Det kommer det förmodligen aldrig heller att bli även om det kanske kommer någon förbättring någon gång framöver. Lämpligast styr man med joystick men det går nödtorftigt att styra även med pilarna på tangentbordet. Det blir dock lite vingligt och svårkontrollerat.

söndag 9 december 2012

Bilder från dagens inomhusflygning

Funkar fint med jet även inomhus!

Varför utnyttja hela salen när man kan krocka med sig själv?

Vingar hängandes i propellern.

Dubbla vingar hängandes i propeller.

Delta-vingar hängandes i handbollsmål.

Snurrande vingar hänger med de också. 

Stilfull landning

Limma?

Mer lim!