Lördagen 25 Maj genomfördes första deltävlingen i segelflygtävlingen Östgötacupen 2024 på FK Gamens fält.
Torsten tog hem förstaplatsen med 1156 poäng. Per kom på andra plats med 1100 poäng, och Peo tog tredjeplatsen med 1086 poäng. Resultatet kan ses nedan.
På kristi himmelsfärdsdagen träffades några Gamar ute på fältet för att öva lite segelflygning. Det testades lite starter med gummirep och flygplan trimmades och justerades. Det är alltid lite ovant så här på våren, och det gäller ju att vara i form inför sommarens segelflygtävlingar på fältet.
5 Maj hade vi ordnat med en klubbdag för alla medlemmar på fältet. Ett tillfälle att träffas, flyga och ha trevligt, lite som kompensation för RCFF-flygträffen som tyvärr blev inställd.
Det blev en mycket lyckad dag. Under förmiddagen hade vi en landningstävling som gick ut på att deltagarna skulle glidflyga ner med avstängd motor och landa så nära ett märke som möjligt. De 7 deltagarna fick tre försöka vardera där det bästa resultatet (kortaste sträckan till märket) räknades.
Vinnaren blev Wilhelm som lyckades stanna bara 0,95 meter ifrån märket på sista försöket. Andraplatsen tog Marcus med 2,6 meter. Agneta kom på tredje plats med 8,7 meter.
Efter tävlingen grillades dem hamburgare och det flögs så klart med alla möjliga typer av modeller.
Idag lördag 13 april hade vi våran stora vårarbetsdag på fältet. Det var en dag med riktigt aprilväder, både regn och sol, och stark vind. Många Gamar var på plats och hjälpte till. Vi fixade grusvägen, bar fram trädgårdsmöbler, fixade skyddsnätet och ny strut i depån, kontrollerade elstängslet och lite annat småfixande. Mellan arbetet hann vi så klart också med lite fika och grillning. Mycket trevligt!
Stort tack till alla som ställde upp och hjälpte till!
I år kommer RCFF att hålla sitt årsmöte i Norrköping. I samband med detta är FK Gamen med och arrangerar en stor flygtäff på vårat fält för alla RCFF medlemmar. För mer info, klicka på länken nedan.
Torsdagen 8 Februari träffades två gamar för att flyga lite tillsammans. En fantastiskt fin vinterdag med solsken och helt utan vind. Ca 1 decimeter fluffig pudersnö, härligt att landa på.
Första januari var det dags för den årliga nyårsflygningen igen. Dagen började med att vi fick rensa vägen. Ett stort träd hade fallit rakt över vägen, och en hel del buskar också. Dagarna innan hade det snöat en hel del och sedan blivit både varmt och kallt, så mycket växtlighet hade tyngts ner och knäckts av.
När vi väl kom fram var det några Gamar som flög in det nya året. Det var lite blåsigt, men trots det kunde både bushflygplan, elseglare och metanolplan ses i luften. Inne i värmen i stugan fanns det fika med kaffe och kaka.
Nu hoppas vi på ett par fina vinterflygtillfällen till, innan våren då flygsäsongen drar igång på riktigt. Vi har mycket kul att se fram emot detta året!
Torsdagskvällen 14 December samlades vi i klubbstugan för ett medlemsmöte och gemensam Luciafika. Det var en kall kväll med snö på marken. Precis innan mörkret föll var det ett par flygplan med skidor som flög över fältet. Marschaller lyste upp vägen till klubbstugan där det bjöds på lussebullar, kaffe, glögg och pepparkakor. Vi pratade om året som varit och lite om framtiden.
God Jul och Gott Nytt År!
Och missa inte våran traditionsenliga Nyårsdagsflygning 1 Januari kl 11