Fin aktivitet på fältet en vanlig torsdag i slutet av augusti. Bilder av mig Axel Brinkeby och Johan Bagge.
måndag 2 september 2019
lördag 29 juni 2019
Öppet hus med invigning av drönarbanan och modellflygplansauktion
I strålande solsken och med flaggan i topp bjöds våra kompisklubbar NRFK och
Spinn till Öppet Hus på vårt vackra fält vid Löfstad. Det blev en välbesökt
och mycket trivsam kväll. På programmet stod, förutom fri flygning, fika,
och lotteri, inte minst auktion av ett större antal flygplan skänkta av Arne
Svensson. Arne fick berätta om varje modell innan budgivningen. På bild syns
undertecknad och Arne Svensson mitt i pågående auktion.
Den undre bilden visar en översikt över de flygplan som, till förmän för
klubben, auktionerades ut.
Anders Wikström
ordförande
fredag 14 juni 2019
Öppet hus på fältet torsdagen den 27 juni
Torsdagen den 27 juni tänker vi i FK Gamen upprepa det vi började med förra året: Öppet hus på vårt fält vid Löfstad. Från kl 18 finns vi där.
Det kan ju vara kul att träffa andra modellflygare och snacka, flyga för den som vill samt kika på hur det går till att skriva ut modeller i 3D
I år blir det även invigning av vår permanenta drönarbana. Än så länge är det övningsbana, inte så stor, men den kan ju växa. Ett 10-tal flyttbara portar finns i vart fall.
Klubben bjuder på fika och batteriladdning. Fri flygning med alla typer av modeller. Enda kravet är försäkring i SMFF eller RCFF
Vi kommer även ha en samling färdiga plan, delar och byggsatser till auktion och/eller försäljning så glöm inte plånboken.
Välkomna!
lördag 1 juni 2019
Klubbtävling i drönarflygning
Idag
var det dags igen för klubbtävling i drönarflygning. Vädret
verkade inte så lovande först, men efter en stund klarnade det upp
och blev riktigt fint. Dagen började med en trevlig fika med
nybakade bullar som Agneta bjöd på, därefter flög vi en bana
genom ett antal portar på kortast möjliga tid. Vi var fem deltagare
som flög tre heat, varav det sämsta räknades bort och de två
bästa summerades. Precis som tidigare klubbtävlingar flög vi
visuellt (utan FPV/kamera) för att göra tävlingen så
lättillgänglig som möjligt.
Detta
var också första tävlingen på klubbens nya drönarbana. Banan är
en ny satsning för i år. Vi har klippt mer gräs vid gamla
linflygcirkeln och skapat en yta på ca 45x80 meter där vi har
börjat sätta upp portar/hinder att flyga genom. Tanken är att
portarna ska stå permanent uppsatta där, och man kan flytta runt
dem efter önskemål. Eftersom drönarbanan inte är en del av det
vanliga flygfältet går det även bra att flyga drönare där
samtidigt som det pågår annan flygning med flygplan på vårat
vanliga flygfält. Alla klubbmedlemmar ar välkomna att använda
drönarbanan, oavsett vilken typ av drönare men har, och oavsett om
man flyger visuellt eller FPV. Om intresset för drönare fortsätter vara stort så
har vi möjlighet att utöka området i framtiden.
måndag 13 maj 2019
| https://www.autopartner.se/nyheter/multiplex-vindstrut-stor |
Våra nya vindstrutar är sponsrade av
Torshälla, Tel:016-4001133
söndag 12 maj 2019
Motorkörarvagnen är fixad
Det mesta på den är ombyggt och förstärkt. Nya brädor och stolpar. Denna är alltså i första hand tänkt för att placera sitt flygplan på när man ska starta eller köra in sin glödstift/bensinmotor. Men nu är den riktigt stadig så det går bra att sitta på den också.
Arbetsdag på fältet
Fältet var i fint skick redan innan, men nu blev det vältat, några smärre grisplöjor blev lagade, utemöblerna ställdes fram, rishögen snyggades till, dasset servades, stängslet kollades, ny strut sattes up, säkerhetsnätet fixades till, m.m.
Och inte minst blev det trevlig grillning, kaffe och klubbplanering.
fredag 14 december 2018
Luciafika i Klubblokalen
Torsdagen 13 dec. arrangerades årets traditionsenliga Luciafika i klubblokalen. Agneta hade bakat saffransbullar, dessutom bjöds det på pepparkakor, glögg och kaffe. Mycket trevligt!
onsdag 26 september 2018
tisdag 18 september 2018
Klubbtävling i multikopter 2018-09-15
Gamens andra klubbtävling
i multikopter är nu avklarad. Åtta deltagare flög en bana
genom fyra portar med mellanlandning halvvägs. Vi flög visuell
flygning (inte FPV), och tog tid. En mycket rolig tävlingsform som
vi säkert kommer att köra fler gånger framöver.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)























